Ideologie
12½ jaar The Clash of the Cover Bands
The Clash of the Cover Bands is al vele jaren de grootste bandcompetitie en dé zoektocht naar de beste en populairste coverband. In april 2016 bestaat deze boeiende bandwedstrijd precies 12½ jaar. Tijdens de leerzame en spannende weg die de coverbands gedurende hun deelname af leggen, groeit niet alleen de kwaliteit van de bands, maar ook de betrokkenheid van het publiek en de enorme exposure. De internationale belangstelling neemt elk jaar toe, daarom vanaf 2011: The Clash of the Cover Bands, The BENELUX Edition!!!
Jubileum Initiatiefnemer en organisator John Van den Borne kijkt terug op 12½ jaar The Clash of the Cover Bands: “De ideologie waarmee we 12½ jaar geleden zijn begonnen, hebben we al in een vroeg stadium verwezenlijkt: met The Clash of the Cover Bands bieden we talent de beste, toonaangevende podia van Nederland om gehoord te worden. In het coverbandcircuit schuilt enorm veel talent, maar de bands verkeerden vaak in de anonimiteit. Met The Clash of the Cover Bands hebben we die anonimiteit definitief doorbroken.”
Ambitie De zoektocht naar de beste en populairste coverband van Nederland neemt ook steeds grotere vormen aan. John: “Eén van onze doelstellingen was dat een The Clash-band zou doordringen in de nationale hitlijsten, dat hebben we in 2008 bereikt met de hitsingle Babica van Rattlesnake Shake, Dark Visions van Present Danger en inmiddels ook met Mash Up The Pieces van PitchLight, Victory Is Ours van Campaign en Hold On To You van Bad Medicine. Bovendien hebben we in de eerste 3 jaar vaste voet aan de grond gekregen in de Nederlandse muziekscène waarin The Clash of the Cover Bands een begrip is geworden. "Elk jaar melden zich meer bands aan dan dat wij kunnen plaatsen. Daarom vindt er al een intensieve voorselectie plaats." Ook de internationale belangstelling voor het concept nam elk jaar toe, bijvoorbeeld vanuit België, Duitsland en Australië. Daarom vanaf 2011: The Clash of the Cover Bands, The BENELUX Edition!!!
Filosofie John Van den Borne, zelf muzikant, componist en producer, komt op voor het covertalent in Nederland: “Muziek is van jongs af aan de belangrijkste bijzaak in mijn leven. Voor mij is muziek het raken van de juiste snaar. En ook covermuziek kan die snaar heel gevoelig raken. Het is een kunst om een nummer zo goed mogelijk te interpreteren, maar wel vanuit jezelf. De coverbands die hiertoe in staat zijn, geven henzelf en het coverbandcircuit in zijn geheel inhoudelijk een flinke upgrade. Een coverband kan een nummer naar zichzelf toe trekken door haar eigen creativiteit er op los te laten, maar ook voor de muzikanten om individueel bij zichzelf te blijven. Hierdoor klinkt het betreffende nummer net iets eigentijdser en vaak zelfs beter dan het origineel, wat verrassend en boeiend is voor het publiek, zonder dat het ten koste gaat van de herkenbaarheid en de boodschap. De individuele covermuzikant wordt vaak uitgedaagd uit zijn of haar comfortzone te stappen.”
Succes The Clash of the Cover Bands heeft niet alleen nieuw leven geblazen in de wereld van covermuziek, maar ook in de totale muziekwereld. John Van den Borne: “Het vergde een flinke dosis overredingskracht en de nodige investeringen om de in eerste instantie sceptische muziekscène te overtuigen van de potentiële kwaliteit van de coverband in zijn geheel en van de covermuzikant in het bijzonder. Het stereotype dat covermuziek te makkelijk zou zijn, kan voorgoed van de baan worden geveegd gezien de vaak verrassende muzikale invalshoeken van de bands, de grote publieke belangstelling en de inhoudelijke interesse van de diverse muziekkenners uit het vak.”
Kwaliteit Elke ronde kent winnaars en verliezers, maar hoe dan ook, vanaf de eerste rondes ontvangt elke band na elk optreden een persoonlijk en uitgebreid juryrapport met daarbij een audio-registratie van het gehele optreden. John: “Kwaliteit van de performance staat voorop. Door de bands na elk optreden een spiegel voor te houden, d.m.v. een sterkte- en zwakte-analyse, kunnen ze hun eigen potenties ontdekken en wordt er een meerwaarde gecreëerd rondom de inhoudelijke kwaliteit. Alleen zo kunnen de bands groeien naarmate de weg naar de Landelijke Finalerondes vordert. The Clash is daarom in staat om de artiesten door middel van coaching (bandcoachingsdagen en workshops) en begeleiding naar een hoger plan te tillen. Ook al valt een band vroegtijdig af, de band komt er altijd sterker uit. Kosten noch moeite worden gespaard om de randvoorwaarden voor de bands te optimaliseren. Daarom staan wij vanaf de finalerondes alleen op de beste en meest gerenommeerde poppodia, zoals o.a. PARADISO Amsterdam, Klokgebouw Eindhoven, Melkweg Amsterdam, 013 Tilburg, Metropool Hengelo, Effenaar Eindhoven, Podium de Vorstin Hilversum, MEZZ Breda, etc.”
Beoordeling De vakjury van 'The Clash' bestaat uit voorzitter John Van den Borne zelf als vaste waarde en wisselend diverse andere personen uit de muziekwereld zoals o.a. vertegenwoordigers vanuit de vakmedia, artiestenbureaus, producers en muziekpedagogen. Naarmate de grote finale nadert, schuiven ook andere bekende iconen uit de muziekwereld aan zoals in het verleden o.a. Giel Beelen, Rob Bolland, Dany Lademacher en Alides Hidding. De vakjury beoordeelt de bands op 16 onderdelen waaronder techniek, arrangement, presentatie en samenspel en wijst per finaleronde de vakjury-winnaar aan.
Daarnaast mag het publiek ook haar stem laten horen, want de band met de meeste publieksstemmen, de Public’s Favourite, is naast de vakjury-winnaar ook verzekerd van een plaats in de volgende ronde. De BENELUX Grand Finale vindt jaarlijks plaats in Nederlands meest toonaangevende en grootste poppodium 013 in Tilburg. In 2016 vieren we het 12½ jarig bestaan in het Klokgebouw in Eindhoven.”
Exposure Maar hier stopt het niet voor de bands. Tijdens de lange weg naar de BENELUX Grand Finale, ontvangen de bands de nodige exposure door zich aan het grote publiek te laten zien. Niet alleen tijdens de optredens in de meest toonaangevende poppodia zoals bijv. PARADISO Amsterdam, 013 Tilburg, Melkweg Amsterdam en Metropool Hengelo, maar ook in de media zoals op televisie (RTL5) en radio (Radio Veronica). Tijdens de BENELUX finales worden de live-optredens professioneel digitaal opgenomen (zowel Broadcast beeldregistratie als audio) voor de tv-produktie 'The Clash of the Coverbands, The only road to PARADISO', dvd 'Live on stage @ PARADISO' en het live radio-programma 'Radio Veronica presents The Clash of the Cover Bands'.
Beste en Populairste Coverband van de Benelux De twee uiteindelijke winnaars van 'The Clash of the Cover Bands Awards', de vakjury-winnaar en de publiekswinnaar, gaan de studio in voor de opname van een eigen single met videoclip. De mastering, distributie en plugging in de Benelux horen hier eveneens bij. De marketingexperts van The Clash of the Cover Bands doen er vervolgens alles aan om de single de charts te laten bestormen. Ook worden de winnaars beloond met een tour van 20 optredens in de Benelux. De uiteindelijke winnaars worden niet aan hun lot overgelaten, want zij zullen een jaar lang begeleiding van verschillende vakmensen uit de muziekwereld ontvangen. Van de beste nummers van de strijdende bands in de BENELUX Semi-Finals worden videoclips gemaakt, waar de bands optimaal gebruik van kunnen maken voor hun exposure.
Feest der herkenning Er staat natuurlijk meer op het spel dan alleen het scoren van een aanstaande hit. Het aantal fans dat de bands vanaf de voorrondes volgen, zal per ronde groeien, zodat alle bands uiteindelijk over een legioen aan fans beschikken die ‘hun’ band naar de overwinning kunnen supporten. John: “Voor de bezoeker is een avond The Clash of the Cover Bands een feest der herkenning. 'The Clash' biedt unieke avonden voor de liefhebbers van livemuziek en entertainment. Een avond The Clash of the Cover Bands bestaat uit verschillende optredens van hoogstaande kwaliteit en een enorme variatie in stijl en repertoire. Kortom, veelzijdig coverband entertainment van de bovenste plank.”